Okno dialogowe w Gui Tkinter
https://www.youtube.com/watch?v=1mNCq7PUthw
Aby stworzyć okno dialogowe w w Gui Tkinter należy najpierw importować ten moduł używając instrukcji import. Dzięki stworzeniu własnych manu i okien dialogowych Python przestaje być tylko kodem a zaczyna być programem użytkowym.
Poniższy kod tworzy najprostszą ramkę okna dialogowego.
from tkinter import * # <-- import bibliotek tkinter
okienko = Tk() # <-- tworzenie okna
etykieta = Label(okienko,text = "moje menu")
etykieta.pack() # <-- komenda powodująca pojawienie się okna
okienko.mainloop() # <-- nieskończona pętla, w której działa program
W wyniku uruchomienia kodu powinna ukazać się ramka z napisem: "moje pierwsze okno dialogowe".
Kolejny przykład
from tkinter import *
okienko = Tk()
topFrame = Frame(okienko)
topFrame.pack()
bottomFrame = Frame(okienko)
bottomFrame.pack(side = BOTTOM)
przycisk1 = Button(topFrame,text = "Przycisk 1", fg = "red")
przycisk1.pack(side = LEFT)
przycisk2 = Button (topFrame, text = "Przycisk 2", fg = "green")
przycisk2.pack(side = BOTTOM)
przycisk3 = Button (topFrame, text = "Przycisk 3", fg = "black")
przycisk3.pack(side = TOP)
przycisk4 = Button (bottomFrame, text = "Przycisk 4", fg = "green")
przycisk4.pack()
okienko.mainloop()
źródło: Kurs Python 3 - lekcja 26 - Gui Tkinter - Ramki i przyciski;
TechAkademiaPL
https://www.youtube.com/watch?v=u0BF4ZR8bvk
Przykład trzeci
from tkinter import *
okienko = Tk()
etykieta1 = Label(okienko, text = "etykieta 1", bg = "green")
etykieta1.pack() # <-- Do uruchopmienia,
# materializacji nalepki, labela
etykieta2 = Label(okienko, text = "etykieta 2", bg = "yellow")
etykieta2.pack(fill = X) # <-- Kiedy jest fill = X wtedy cała pozioma
#oś jest wypełniona, to samo dotyczy przycisków
etykieta3 = Label(okienko, text = "etykieta 3", bg = "red")
etykieta3.pack(side = LEFT, fill = Y) # <-- przy Y musi być określona
# strona lewa albo prawa.
# To samo, etykieta przesunięta
# do lewej i wypełniona cała pionowa przestrzeń
okienko.mainloop() # <-- wieczna pętla
Tworzenie prostego przycisku z przypisana funkcją – sposób 1
https://www.youtube.com/watch?v=UebKpTKdo6s
from tkinter import * # <-- import
okno = Tk()
# <-- uruchamiamy funkcje tworzenia okien
def wypisz():
# <-- definiuje funkcję
print("Moja działająca funkcja!")
# <-- definiuje funkcję
przycisk = Button(okno, text = "kliknij mnie!", command = wypisz)
# <-- Definiuje przycisk
przycisk.pack()
# <-- materializuje przycisk
okno.mainloop()
# <-- wieczna pętla
Po naciśnięciu drukuje się komunikat:
Moja działająca funkcja!
Moja działająca funkcja!
Moja działająca funkcja!
Moja działająca funkcja!
Tworzenie prostego przycisku z przypisana funkcją – sposób 2
https://www.youtube.com/watch?v=UebKpTKdo6s
from tkinter import * # <-- import
okno = Tk()
# <-- uruchamiamy funkcje tworzenia okien
def wypisz(jakieś_zdarzenie):
# <-- definiuje funkcję, przy tym sposobie trzeba
# tu wpisać coś, jakieś zdarzenie - przy sposobie 2
print("Moja działająca funkcja!")
# <-- definiuje funkcję
przycisk = Button(okno, text = "kliknij mnie!")
# <-- Definiuje przycisk
przycisk.bind("<Button-1>", wypisz)
# <-- materializuje przycisk,
# <Button-1> to lewy przycisk myszy,
# <Button-3> to prawy przycisk myszy
# <Button-2> środkowy przycisk myszy
przycisk.pack()
# <-- materializuje przycisk
okno.mainloop()
# <-- wieczna pętla
Po naciśnięciu drukuje się komunikat:
Moja działająca funkcja!
Moja działająca funkcja!
Moja działająca funkcja!
Moja działająca funkcja!