Historia Six Sigmy

Podstawą metody Six Sigma była powstała w Japonii metoda Total Quality Management (TQM)

Pierwotnie metoda ta nazywała się Total Productive Maintenance (TPM). Po zakończeniu II Wojny Światowej rząd Stanów Zjednoczonych w ramach pomocy gospodarczej wysłał do Japonii grupę około 200 naukowców. Mieli oni pomóc w odbudowie i rozwoju przemysłu Japonii oraz wspierać rodzącą się tam demokrację. Wśród naukowców był dr Deming niedoceniony w Stanach Zjednoczonych ekspert ds. statystyki procesów przemysłowych. Trafił on do istniejących od 1918 roku zakładów Toyoty. Zakłady dopiero w 1936 roku rozpoczęły seryjną produkcję samochodów. Pojazdy były wprawdzie ekonomiczne i tanie, ale charakteryzowały się bardzo wysoką awaryjnością.

Dr Deming długo przed wojną próbował wprowadzić system jakości w zakładach przemysłowych w Stanach Zjednoczonych. Przemysłowcy nie wiedzieli jednak powodu do podnoszenia jakości, ich produkcja na wielkim rynku amerykańskim nie była zagrożona żadną konkurencją. Produkty japońskie znane były z rażąco niskiej jakości, a zniszczona wojną Japonia potrzebowała exportu, ponieważ popyt wewnętrzny był zbyt niski, aby wspomóc odbudowę i rozwoju kraju. Przemysłowcy japońscy doskonale zdawali sobie sprawę z wielkich kosztów i barier rozwoju, jakie niosła za sobą niska jakość towarów. Pojawienie się dr Deminga w nowych zakładach Toyoty było niezwykłym zrządzeniem losu, które pomogło wydźwignąć się Japonii z powojennego kryzysu gospodarczego.

Wojciech Moszczyński